olivial.blogg.se

Presto

Kategori:Allmänt

 
1/2 liter grovhackad persilja
2 dl skållade och rostade mandlar
1/2 vitlöksklyfta 
2 dl olivolja
2 dl riven prästost 17% lagrad minst 10 mån
salt
 
Nu kan man ju ändra lite som man vill men detta är grundreceptet. 
Jag hade i alldeles för mycket vitlök. Jag skulle nämligen halvera receptet annars hade det blivit så mkt. Men av någon anledningen läste jag 1 vitlöksklyfta och la ner den haha. Bra där Olivia. Fast nästa gång jag gör den ska jag faktiskt i mer än en halv, tycker det är ganska lite till detta receptet. Men sen är jag en sucker för vitlök, så det är ju en smaksak :) 
Och för att göra peston lite mer svensk så kan man använda kallpressad rapsolja istället för olivolja som ju är lite mer medelhav än östersjön ;)
Jag rostade aldrig mina mandlar heller, men skålla dem o skala dem iaf :) 
 
Mixa persilja, mandlar och vitlök. Häll ner olivoljan i en tunn stråle och vänd till sist ner den rivna osten. 
Busenkelt!
 
 
Denna peston passar bra till fisk, eller ifall du kanske ska ha en svensk osttallrik. Kan tänka mig att den är god till en skaldjurspasta :) Eller varför inte i en paj!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: